Hjem
Click here for english version

Hvordan oppdra barn

Barneoppdragelse

Riktig


Babyen gråter, noen holder rundt babyen.


Forestill deg hvordan dette oppleves av babyen, jeg gråter fordi jeg har det vondt, noen holder rundt meg, jeg ville ha omsorg og fikk det, mine følelser betyr noe, jeg betyr noe.


Hvis du alltid holder rundt babyen når den gråter, vil du skape et individ som har god selvtillit og positivt selvbilde.

Feil


Babyen gråter, ingen holder rundt babyen.


Forestill deg hvordan dette oppleves av babyen, jeg gråter fordi jeg har det vondt, ingen holder rundt meg, jeg ville ha omsorg men fikk det ikke, mine følelser betyr ingenting, jeg betyr ingenting.


Hvis du aldri holder rundt babyen når den gråter, vil du skape et individ som har dårlig selvtillit og negativt selvbilde.

Riktig


Prat til barnet med normalt stemmeleje, uten å skrike.


Barnet får ikke dårlig samvittighet, du skaper et individ som har god selvtillit og positivt selvbilde.

Feil


Skrik til barnet, vær streng.


Når voksne skriker opplever barnet det som at de blir kjeftet på, barnet får dårlig samvittighet, du skaper et individ som har dårlig selvtillit og negativt selvbilde.

Riktig


Før samtaler med barnet.


Forestill deg hvordan dette oppleves av barnet, noen vil høre min mening, min mening betyr noe, du skaper et individ som har god selvtillit og positivt selvbilde.

Feil


Ikke før samtaler med barnet.


Forestill deg hvordan dette oppleves av barnet, ingen vil høre min mening, min mening betyr ingenting, du skaper et individ som har dårlig selvtillit og negativt selvbilde.

Riktig


Ta med barnet ut, på en eller annen aktivitet.


Forestill deg hvordan dette oppleves av barnet, noen tar meg med ut fordi jeg betyr noe, du skaper et individ som har god selvtillit og positivt selvbilde.

Feil


Aldri ta med barnet ut, på en eller annen aktivitet.


Forestill deg hvordan dette oppleves av barnet, ingen tar meg med ut fordi jeg betyr ingenting, du skaper et individ som har dårlig selvtillit og negativt selvbilde.

Riktig


Gi barnet en klem.


Forestill deg hvordan dette oppleves av barnet, noen gir meg en klem fordi jeg betyr noe, du skaper et individ som har god selvtillit og positivt selvbilde.

Feil


Aldri gi barnet en klem.


Forestill deg hvordan dette oppleves av barnet, ingen gir meg en klem fordi jeg betyr ingenting, du skaper et individ som har dårlig selvtillit og negativt selvbilde.

Rigtig


Mor og far krangler aldri når barna er tilstede.


Mor prater til far med respekt.


Sønn identifiserer seg med far.


Når mor alltid prater til far med respekt, og sønn identifiserer seg med far, er det som om mor prater til sønn med respekt, du skaper et individ som har god selvtillit og positivt selvbilde.

Feil


Mor og far krangler når barna er tilstede.


Mor driter ut far.


Sønn identifiserer seg med far.


Når mor driter ut far, og sønn identifiserer seg med far, blir også sønn driti ut, du skaper et individ som har dårlig selvtillit og negativt selvbilde.

Rigtig


Hvis noen har feilaktig mening om deg når barnet er tilstede.


Ta igjen, konfronter dette mennesket og si at han/hun tar feil, vær sterk, ikke gi deg.


Barnet identifiserer seg med deg og hva du gjør, så hvis du er sterk i en slik situasjon blir barnet sterk av det, spesielt viktig hvis barnet har samme kjønn som deg, du skaper et individ som har god selvtillit og positivt selvbilde.

Feil


Hvis noen har feilaktig mening om deg når barnet er tilstede.


Ikke ta igjen.


Barnet identifiserer seg med deg og hva du gjør, så hvis du er svak i en slik situasjon blir barnet svak av det, spesielt hvis barnet har samme kjønn som deg, du skaper et individ som har dårlig selvtillit og negativt selvbilde.

Riktig


Ta med barna utenfor hjemmet.


Barna må se hvordan foreldrene omgås andre mennesker.

Feil


Aldri ta med barna utenfor hjemmet.


Barna har aldri sett hvordan foreldrene omgås andre mennesker, barna kan derfor ikke gjøre hva foreldrene ville gjort, siden de aldri har sett det.

Riktig


La barnet ha rett, når dere krangler.


Forestill deg hvordan dette oppleves av barnet, jeg hadde det rette svaret, mitt svar betyr noe, jeg betyr noe, du skaper et individ som har god selvtillit og positivt selvbilde.

Feil


Aldri la barnet ha rett, når dere krangler.


Forestill deg hvordan dette oppleves av barnet, ingen vil respektere mitt svar, mitt svar betyr ingenting, jeg betyr ingenting, du skaper et individ som har dårlig selvtillit og negativt selvbilde.

Riktig


Ikke gjør narr av dialekten til barnet.


Forestill deg hvordan dette oppleves av barnet, jeg skammer meg ikke for måten jeg prater på, du skaper et individ som har god selvtillit og positivt selvbilde.

Feil


Gjør narr av dialekten til barnet.


Forestill deg hvordan dette oppleves av barnet, jeg skammer meg for måten jeg prater på, du skaper et individ som har dårlig selvtillit og negativt selvbilde.

Riktig


Barnet spraylakkerer bilen.


Ikke kritiser barnet.

Feil


Barnet spraylakkerer bilen.


Det er din feil at dette har skjedd, det er du som ikke har forklart barnet at man ødelegger ikke materielle gjenstander.


Barnet mener ingenting vondt med dette, barnet viser bare frem sine kreative evner, barnet er ikke født med kunnskap.


Hvis du gir barnet kjeft får barnet dårlig samvittighet, du skaper et individ som har dårlig selvtillit og negativt selvbilde


For at denne situasjonen aldri skal oppstå så forklarer du barnet på forhånd viktigheten av ikke å ødelegge materielle gjenstander, klarer du det?

Riktig


Ikke kritiser andre mennesker.

Feil


Kritiser andre mennesker, si at man skal ikke oppføre seg slik.


Men hva om barnet senere vil oppføre seg slik, for barnet vil slik oppførsel nå være tabu.

Resultat


Hvis du har oppdratt barnet riktig.


Ved å gjøre alt riktig ender vi opp med et individ som har god selvtillit og positivt selvbilde.

Resultat


Hvis du har oppdratt barnet feil vil individet: